Zajímavosti

Chceš kouřit? Mohlo by tě to stát zub

Chceš kouřit? Mohlo by tě to stát zub

Co se týká přesvědčování mládeže, aby nekouřili, musíte myslet krátkodobě, říkají odborníci z amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (Food and Drug Administration, FDA).

„Přestože většina teenagerů ví o vážných zdravotních rizicích, spojených s kouřením, často si nepřipouštějí, že by tyto dlouhodobé následky někdy postihly přímo je samotné“, řekla komisařka FDA Margaret Hamburg novinářům před tím, než v pondělí představila první antikuřáckou kampaň FDA.

Místo toho se reklamy zaměřují na to, jak kouření ovlivňuje jejich vzhled tím, že jim poškozuje pleť a ničí zuby. Jedna televizní reklama (v článku viz odkaz níže) ukazuje mladíka, jak si v obchodě kupuje krabičku cigaret a doslova zaplatí tak, že si kleštěmi vytrhne zub. „Co stojí balíček cigaret? Tvoje zuby.“, říká průvodní hlas. „Kouření může způsobit vážné onemocnění dásní, které zvyšuje pravděpodobnost, že o ně přijdete."

Ostatní reklamy apelují na touhu mladých po nezávislosti tím, že ukáže, jak potřeba kouřit naopak způsobí život v závislosti. Odpůrci kouření jsou reklamami nadšeni.

„Je to poprvé, kdy federální vláda skutečně využívá stejně kvalitních reklamních agentur a výsledků stejného typu výzkumu, které jsou již po desetiletí využívané tabákovým průmyslem k tomu, aby oslovovali mladistvé“, říká Matthew Myers, který stojí v čele Kampaně pro děti bez tabáku (Campaign for Tobacco-Free Kids). Tentokrát to ale dělají, aby je od užívání tabáku odradily. Několik tabákových společností bylo požádáno o rozhovor, ale odmítly.

 

Video: dívka hovoří se svou závislostí

Reklamní útok v hodnotě 115 milionů dolarů je zaměřen na teenagery ve věku 12 do 17, kteří jsou v největším nebezpečí toho, stát se závislými na cigaretách z různých důvodů, včetně toho, že jsou z problémových rodin.

„Ve své podstatě chce tato kampaň oslovit děti, které jsou na samém prahu stát se mladými kuřáky," řekla Hamburg. Jedná se o „dospívající, kteří už mají zkušenost a kteří jsou jeden mejdan od toho stát se denními kuřáky".

 

Video: mladík s nákupem cigaret obětuje vlastní zub

Reklamní kampaň byla spuštěna 11. února 2014 ve 200 obchodech, v rozhlasu, v televizi, v časopisech zaměřených na mládež, na billboardech a na internetu. Bude probíhat po dobu nejméně jednoho roku, řekla Hamburg.

zdroj: http://www.npr.org